Menu

Hiep Hulp Hoera!

“Sinds een aantal jaar krijg ik Hulp bij het Huishouden van IVT thuiszorg. Mijn hulp is een lot uit de loterij!”

Thuiszorgwinkel

Wilt u zorghulpmiddelen huren, lenen of kopen? Bezoek dan onze winkel aan de Weerdskampweg 21 in Den Bosch. Ook voor het terugbrengen van hulpmiddelen bent u bij ons aan het juiste adres. Onze winkelmedewerkers geven u graag persoonlijk en deskundig advies. Lees meer.

Next

IVT thuiszorg in Den Bosch, Vught, Heusden én Sint-Michielsgestel

Klik hier voor het laatste nieuws!

Thuiszorg blog: ‘Rollercoaster’

“Het coronavirus, ik hoorde er wat van op het nieuws begin van het jaar. Maar het was toen nog een ‘ver van mijn bed’ show. Totdat op 27 februari de 1ste patiënt in Nederland werd aangekondigd. Op dat moment had ik nog totaal geen idee van wat er de komende periode op mijn pad zou komen. Ik voelde wel angst en ongerustheid. Zouden mijn familieleden corona krijgen, hoe ziek zouden ze worden, hoe kunnen we de klanten bij IVT zo goed mogelijk verzorgen en hoe blijven de medewerkers gezond?

De periode die volgt is intensief. Want dat de klanten bij IVT vallen onder een kwetsbare doelgroep is duidelijk. Je wilt zo goed mogelijk zorg verlenen, maar daarbij de contactmomenten zo min mogelijk laten zijn. Dus daar moest een plan voor bedacht worden. Al snel was alles in kannen en kruiken. Daarnaast, ging er gelijk door mijn hoofd, de medewerkers moeten veilig en verantwoord hun werk doen. Dat staat voorop. De informatie is snel achterhaald in deze periode, soms al binnen enkele uren. Het is daardoor een uitdaging om de medewerkers goed te informeren.

Dan kondigt de eerste klant zich aan bij IVT met het Covid 19 virus. Daarna volgen er meerdere. Er is dan onrust onder de medewerkers, wat ik volkomen begrijp. Zij worden geconfronteerd met een ‘zieke’ klant en dan komt het heel dichtbij. Daarbij bang voor hun eigen gezondheid en die van hun familie, maar tegelijkertijd ook bezorgdheid om de klanten.

Wat ik al eerder aangaf, veiligheid voor de medewerker staat voorop. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want aan beschermingsmiddelen was heel moeizaam te komen. Ik heb soms nog tot laat in de avond met de bestuurster contact gehad over wat voor alternatieven we konden inzetten om de medewerkers veilig te laten werken mochten we niet voldoende schorten hebben. We hebben zelfs geïnformeerd naar de poncho’s van de Efteling. Gelukkig hebben we uiteindelijk aan voldoende beschermingsmiddelen kunnen komen om de afgelopen periode door te komen. Belangrijk is om er in deze periode voor de medewerkers te zijn. Een luisterend oor is vaak voldoende. Soms belde een medewerker gewoon even op om haar verhaal kwijt te kunnen.

Zelf ervaar ik deze periode als een rollercoaster. De trein gaat door, de zorg gaat door, elke dag. Ik moet keuzes maken over zaken waar ik nog nooit mee te maken heb gehad en vooraf weet ik niet of ik de juiste keuze maak. Dit kost en vraagt veel energie. Daarnaast heb ik thuis een gezin met jonge kinderen. Zij hebben ook begeleiding nodig bij schoolwerk. Nou ik kan je vertellen dan voelt deze situatie echt als topsport.

Dan komt de periode dat de minister aangeeft dat er in de thuiszorg ook getest mag worden bij medewerkers met klachten. Dit vind ik een goede zaak. Een aantal weken later zijn er een aantal medewerkers van mijn team positief getest. Dat raakt mij! Ik heb hier geen invloed op, ik heb geen grip op dit virus, niemand heeft grip op dit virus. Dit zorgt voor onrust bij mij. Maar ik wil de onrust niet uitdragen want ik wil er zijn voor mijn medewerkers. Toch ben ik ook maar een mens en worstel ik ermee “hoe gaan we dit nu weer regelen?”. Uiteindelijk komt er elke keer een oplossing. Alsof er een engeltje op mijn schouder zit die mij helpt!

Deze periode brengt mij ook mooie momenten. Het ontroert mij hoe mijn team met volle overgave de zorg aan de klanten verleent. De samenwerking met de wijkverpleegkundigen, teammanagers, bestuurster en andere collegae op kantoor is intensiever! Dit zorgt ervoor dat ik na een zware dag weer energie heb voor een volgende dag. Samen staan we sterk en dat is echt zo. Deze periode gaat de geschiedenis in. En ik ben ervan overtuigd dat mijn V&V team van IVT dit overwint.”

Petra Diks, Teammanager Verpleging & Verzorging 

Bericht geplaatst op 30 april 2020
Ga naar desktopversie Ga naar mobiele versie