Wat is een Cliëntenraad?
Waarom een Cliëntenraad?
Samenstelling Cliëntenraad IVT thuiszorg
De rechten
De werkzaamheden
Invloed en meepraten?
De Cliëntenraad is, te midden van iedereen die betrokken is bij de zorg- en dienstverlening, de enige die kan praten vanuit de ervaringen van cliënten. De Cliëntenraad is daardoor als het ware de stem van de cliënt.
Voor IVT thuiszorg staat de wens van de cliënt centraal. Daarom willen we continu weten wat de wensen zijn van onze cliënten, wat ze vinden van de geboden zorg en alles daar omheen. De cliënt wordt gehoord in de Cliëntenraad. De raad behartigt de gezamenlijke belangen van de cliënt en oefent via overleg met de directie invloed uit op het beleid.
Samenstelling Cliëntenraad IVT thuiszorg
Bij voorkeur nemen cliënten van IVT thuiszorg zitting in de raad. Wanneer dit niet mogelijk is, kunnen ook familieleden lid zijn van de Cliëntenraad. Tevens zijn niet-cliënten met affiniteit voor zorg van harte welkom.
Op dit moment bestaat de Cliëntenraad IVT thuiszorg uit onderstaande leden. De leden van de cliëntenraad worden benoemd door het bestuur van IVT thuiszorg voor een periode van twee jaar. Zittende leden kunnen maximaal twee periodes van twee jaar deelnemen.
- Brigitte Drees (voorzitter)
- Tine van Hoof – van der Linden
- Jetta de Ruiter
- Wilma Dartel
Invloed en meepraten? Dat kan! De Cliëntenraad IVT thuiszorg zoekt nieuwe leden. Kijk hier hoe u in contact kan komen met de Cliëntenraad IVT thuiszorg of bekijk direct de vacature lid Cliëntenraad Thuiszorg.
De Cliëntenraad heeft het wettelijk recht om gevraagd en ongevraagd advies te geven aan de Directie van IVT thuiszorg over de zorg- en dienstverlening. Zij hebben recht op informatie zoals het zorgbeleid of de klachtenregeling. In een periodiek overleg komen de Cliëntenraad en de Directie bij elkaar.
De Cliëntenraad heeft het recht om ten minste één persoon voor te dragen als lid van het Bestuur c.q. Raad van Toezicht van IVT thuiszorg.
Binnen de Cliëntenraad praat de cliënt niet alleen mee over de geboden zorgverlening, maar ook over de ontwikkelingen binnen IVT thuiszorg. Dankzij deze raad kan de organisatie actief aandacht besteden aan onderwerpen die bij de cliënten leven. De Cliëntenraad is de spreekbuis namens de cliënten, behartigt belangen van cliënten en adviseert de Directie. Om deze functie goed uit te voeren, is contact met de cliënt erg belangrijk.
Welke thema’s vindt de Cliëntenraad belangrijk?
- Zorginnovatie
- Veiligheid
- Gezondheid en hygiëne
- Mentale verzorging en maatschappelijke ondersteuning
- Verbeteracties en deskundigheid
- Klanttevredenheid en service
Jaarlijks publiceert de Cliëntenraad een jaarverslag waarin wordt weergegeven wat de Cliëntenraad het afgelopen jaar heeft gedaan. Tevens geven zij in dit verslag inzicht in de plannen voor het komende jaar.
In 2012 heeft de Cliëntenraad zogenaamde koffiegesprekken gevoerd met cliënten van IVT thuiszorg. De belangrijkste gespreksonderwerpen en uitkomsten leest u in de evaluatie koffiegesprekken met de Cliëntenraad.
De Cliëntenraad richt zich uitsluitend op het algemeen belang van cliënten thuiszorg. Voor individuele klachten heeft IVT thuiszorg een eigen klachtenregeling ontwikkeld. Meer weten? Download de klachtenregeling of neem contact op met de klachtenfunctionaris van IVT thuiszorg via telefoonnummer: .
De resultaten van de Cliënenraad komen werkelijk ten goede aan de cliënten en de zorg. Dat maakt het werk de moeite waard. Neem contact op met de Cliëntenraad IVT thuiszorg:
- wanneer u meer informatie wenst;
- als u lid wilt worden van de Cliëntenraad IVT thuiszorg. De raad zoekt nieuwe, enthousiaste leden (bekijk de vacature);
- als u suggesties heeft om de zorg te verbeteren;
- als u de Cliëntenraad wilt uitnodigen voor een gesprek bij u thuis.
U bereikt de Cliëntenraad IVT thuiszorg via het e-mailadres [email protected]